Bloggarkiv

torsdag 7 juni 2012

Tårtorna

Till Pers student tog jag på mig att baka tårtorna. Mkt funderingar fram och tillbaka på vad jag ville göra. Jag ville att det skulle vara något säsongsbetonat men givetvis också smarrigt. Jag kollade igenom recepten jag hade, googlade och letade och till slut fastnade jag på en kombination som var rätt så spännande.
Vanliga sockerkaksbottnar med en fyllning med rabarber och en fyllning med en fluff av choklad från Kinderägg. Sen kom vi till dekorationerna, lättare sagt än gjort. Det landade med att vi hittade vita färdigkavlade marsipanlock som vi sedan stämplade traktorer på, samma som vi stämplade dukarna med och sedan ett "snöre" av sockerpasta som var tvinnad en gul och en blå rand för att få flaggfärderna.
Tårtan blev riktigt smarrig och till slut lyckade jag få till några tårtor som dessutom fick ett snyggt utseende:)



Recept till fyllningarna
Rabarber-moussen
250gram skalade och tärnade rabarber
1dl vatten
2msk socker
2msk gelésocker
1tsk vaniljsocker
2dl vispgrädde
Skala och tärna rabarberna. Lägg i kastrullen, häll i vattnet, socker och gelésocker. Koka upp och sedan tills rabarberna är tillräckligt mjuka att mosa. Häll i vaniljsocker. Låt kallna.
Vispa grädden ganska hårt blanda ihop med rabarbersmeten. 

Kinderägg-fluff
Jag köpte stavar med choklad som är utan själva "överraskningen". Dessa finns i åtta-pack. Jag använde en sådan till en trea grädde. 

Värm upp grädden UTAN att den ska koka. Dela chokladen i bitar och rör ner i grädden tills som smälter. Häll upp i skål, låt stå tills det är helt kallt. (Jag lät den stå över natten) Vispa sedan upp till ett fluff. 
Det hade lätt räckt till mer än en tårta. Jag vispade den ganska hårt, för då tyckte jag den stannade lättare på tårtan sedan. (detta går även att göra med annan choklad, populärt ska vara dumle-kolor)






1 kommentar:

  1. Behöver jag skriva att det vattnas i munnen? ;)
    Skriver av receptet nu på en gång.. :D

    SvaraRadera