Bloggarkiv

lördag 19 maj 2012

Xanté och hennes vittringsträning

Jag har suttit och tittat på stora delar av landslagsuttagningen i agility idag, så inspirerande och det suger riktigt mycket i tävlingstarmen nu, så jag har börjat titta på iaf någon lydnadstävling i klass tre och ev någon tävling i rallylydnad för att aktivera min kära kompanjon Xanté.

Jag har tyckt det är så svårt att få till träningen av vittringsapporteringen till lydnads klass tre. Hon har aldrig varit speciellt duktig på att använda näsan fullt ut, inte ens när vi kastat leksaker i skogen. Men så den senaste tiden så har jag börjat träna lite på morgonpromenaden. Jag tar upp en skogspinne och lägger i fickan till slutet av rundan innan skogen tar slut och vi måste gå på den asfalterade vägen så ungefär en kvart har jag den i fickan så kastar jag ut den en bit i skogen och det är olika terräng beroende på vart jag är, och hon har de senaste gångerna varit grymt duktig på att hitta rätt pinne, så varför skulle det inte funka bara för att jag har dom "riktiga" pinnarna?

Men efter diskussion med Petra sist jag var och tränade där och sedan sett Klickerkloks videos, så tog jag mig i kragen och har satt igång, och idag gick naturligtvis mkt bättre än tidigare.
Vi körde fyra olika omgångar och de första seten var riktigt bra, jag skitnöjd och försvårade ett steg (tillägg av fler pinnar) klarade hon hyfsat men sedan blev det för svårt, så där står vi nu. Vi behöver mer säkerhet i att välja rätt pinne bland flera stycken. När det är två eller max tre går det riktigt bra.
Men det jag har mest nöjd med är hennes attityd och att hon faktiskt använder näsan.

Vi har ca en månad på oss till jag har planerat tävling och det tycker jag vi borde klara, Xanté och jag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar