Bloggarkiv

fredag 25 maj 2012

Debut i Rallylydnad


Min älskade läromästare
Igår var det månadstävling på Karshamns HU i rallylydnad. Jag hade tänkt att åka dit, mest för att titta på hela arrangemanget. Xanté och jag har bara precis skrapat på ytan och gått igenom en del av skyltarna, men långt ifrån alla, och inte direkt tränat något. Det lilla som vi har tränat har vi tränat utan koppel, ett problem skulle det visa sig.

Väl på plats så flög nog tävlingsdjävulen i mig, och tänkte att det var väl minsann inte så farligt att testa. Vi tar det som ett träningstillfälle. Sagt och gjort, jag anmälde oss och plockade ut Xanté. Eftersom jag anmälde mig ganska sent så tänkte jag att jag skulle hinna titta på några andra hur dom gjorde, men icke det. När startlistan kom upp så hade vi startnummer ETT! Nervös var bara förnamnet då, men så tänkte jag på att jag har ju min stjärna och min bästa vän med mig, så hon fixar detta åt mig.

Det var domargenomgång och banvandring. Jag kände mig mest peppad och lite lätt flamsig.
Innan start så insåg jag att jag bara hade sele med mig till Xanté och det fick man tydligen inte ha. ”Nähä, vad gör jag nu då?!”  Tjii har precis fått ett nytt halsband, och tur var väl det, för jag kunde spänna ut det så att det åtminstonde passade till Xanté.

Dags för start. Bara som en sådan sak att veta vilken sida om start-skylten man skulle starta på..
Första skylten ca 5m fram var spring. Lajbans tyckte Xanté med koppel på. Det är inte helt ovanligt att vi värmer upp inför agilityn så med kopplet, så hon trodde mest det var lek och började kampa med kopplet. Det var några svängar man skulle göra i spring tempo. Sen var det enkel slalom och det gick super. Sen var det ett P, om jag uppfattat benämningen rätt, den var jag nästan mest nervös för innan, gick helt ok. Därefter började jag nog själv bli lite uppspelt och av någon anledning lite stressad för resten av momenten gick i ett rasande tempo och jag har ingen aning om vad vi gjorde och inte gjorde.

Men i vilket fall var det kul att testa på. Jag ska träna lite på att hålla ett lugnt tempo och träna med koppel på, så ska det nog gå vägenJ

1 kommentar:

  1. Hahaha! ÄLSKAR bilden på Xanté med glasögonen! Hennes rätta jag! :D

    DU, nervös?! Nej så får du ju inte säga, du ska säga att du inte alls var nervös! Du inspirerar ju mig! :D Du får inte vara nervös i min värld! ;)

    Kram!

    SvaraRadera